Overzicht

Wijzigingen in prijsmodel

Al vanaf de oprichting van Stamhoofd hamerden we op het feit dat we een betaalbaar platform willen uitbouwen dat lang kan blijven bestaan, via een eerlijk en transparant model. We zijn niet gratis, maar leveren wel een erg mooi platform voor een van de laagste tarieven in de sector.

Dat blijft zo, maar we voeren wel enkele wijzigingen door aan onze prijzen. Voor sommige verenigingen zal dit betekenen dat de prijs omhoog gaat, vooral die met een grote omzet. Kleinere verenigingen met weinig evenementen of leden zullen vaak minder betalen. In totaliteit blijft Stamhoofd zeker een goedkope oplossing.

Concreet gaan we de overstap maken van een vast bedrag per jaar, naar een model met een lage servicekost op basis van je volume.

Waarom?

We willen sneller dingen bijbouwen dan we momenteel kunnen. Door onze prijzen aan te passen komt er financieel meer ademruimte om te groeien, onze dienstverlening uit te breiden en sneller te schakelen in nieuwe functionaliteiten. Dit is de voornaamste reden.

Momenteel bestaat ons team uit 2 personen: knus en efficiënt. Daarmee hebben we al ontzettend veel kunnen verwezenlijken, maar we merken dat we op onze limiet komen. Het wordt moeilijker om aan de hoge kwaliteitseisen te voldoen doordat we nu meer bezig zijn met belangrijk operationeel werk. Daardoor is er minder tijd vrij om aan nieuwe zaken te werken. Zo hebben we nu erg weinig capaciteit om betere gidsen te schrijven over hoe je Stamhoofd het best gebruikt of organiseren we geen webinars. Door de drukte is er minder beschikbare tijd voor ontwikkeling van nieuwe features.

In de begindagen van Stamhoofd bouwden we sneller een kleine functie bij als daar voldoende vraag naar was, dat is nu moeilijker. Dit willen we aanpakken. Daarnaast willen we persoonlijkere begeleiding mogelijk maken, iets wat vandaag nog ontbreekt.

Het nieuwe prijsmodel zal voor Stamhoofd veel mogelijk maken wat voorheen niet kon. Daardoor kunnen we Stamhoofd uitbreiden zonder in te boeten op kwaliteit.

Waarom nu toch commissies en niet gewoon een verhoging? Het werd moeilijk om de vaste bedragen per jaar omhoog te halen zonder dat we Stamhoofd daardoor te duur moesten maken voor kleine verenigingen, of dat daardoor een vrij grote aankoop nodig was, nog voor je één cent via Stamhoofd had verdiend.

In de plaats daarvan komen de prijzen meer in lijn met hoe je Stamhoofd gebruikt. Als je Stamhoofd meer gebruikt, zal je ook meer betalen. Sommige verenigingen halen meer dan 100.000 euro omzet via Stamhoofd, het is logischer en eerlijker dat zij in verhouding en zonder te overdrijven, wat meer bijdragen. Daarnaast zullen de kleinere verenigingen (± 25% van onze aangesloten verenigingen) evenveel of minder betalen voor Stamhoofd.

De prijzen worden eenvoudiger en het onderscheid tussen de webshops en ledenadministratie wordt minder uitgesproken, dat moet de drempel verlagen om Stamhoofd uit te proberen.

Het wordt makkelijker om de totale kostprijs te berekenen, de kost per ticket, inschrijving of artikel wordt voorspelbaarder en het is niet meer nodig om initieel een aankoop te doen: je betaalt pas nadat je je geld hebt ontvangen.

Concreet

Een belangrijk onderdeel van de wijziging is dat de prijzen deze keer ook actief worden vanaf je volgende verlenging. Sinds de oprichting van Stamhoofd 6 jaar geleden, is dit ook de eerste keer dat we prijzen gaan wijzigingen voor bestaande aansluitingen. Sommige verenigingen gebruikten Stamhoofd zelf nog helemaal gratis. Vanaf nu komt elke vereniging in hetzelfde systeem terecht.

Om onze prijzen zo transparant mogelijk te maken, bouwden we een uitgebreide prijscalculator waarmee je makkelijk kan berekenen hoeveel alles voor jou zal kosten.

Daarnaast tonen we ook de transactiekosten (= de kost die je betaalt aan de betaalprovider als je online betalingen gebruikt) mee in de calculator. Omdat we zelf geen verborgen kosten rekenen op transactiekosten (we rekenen rechtstreeks de kost door en verhogen deze niet kunstmatig), zijn de transactiekosten bij Stamhoofd vaak ook lager, waardoor we dit duidelijker willen maken in de totale kosten, zeker om te kunnen vergelijken.

De nieuwe prijzen, en de prijscalculator kan je vanaf nu terugvinden op onze nieuwe prijzen pagina hier.

De nieuwe prijzen gelden voor verlengingen of nieuwe aankopen vanaf vandaag. Dat wil zeggen dat je Stamhoofd kan blijven gebruiken zonder bijkomende kosten tot je huidige pakket afloopt. Daarna word je overgeschakeld op het nieuwe model, en hoef je dus niet meer jaarlijks een vast bedrag te betalen voor de verlenging.

Heb je hierbij nog vragen, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren via hallo@stamhoofd.nl

Veel gestelde vragen

Hoe werkt de inhouding van de servicekosten?

Als je Stripe gebruikt voor online betalingen, zullen de servicekosten net zoals transactiekosten ingehouden worden van je uitbetalingen. Deze verschijnen dan ook in je boekhoudkundige exports zodat je alles makkelijk kan toewijzen.

Gebruik je een andere betaalmethode, zoals overschrijving, ter plaatse betalen, Mollie, of Payconiq, dan zullen we de servicekosten via een gekoppelde bankrekening maandelijks in rekening brengen. Je kan via de instellingen van Stamhoofd een bankrekening koppelen.

Wij gebruiken nog de gratis ledenadministratie, wat gebeurt er met ons pakket?

Alle gratis pakketten worden stopgezet op 1 september. Daarna kan je overschakelen naar het nieuwe model. Je hoeft dan pas te betalen als er nog (betalende) inschrijvingen bijkomen, dus je kan nog gratis aan je gegevens als je toch zou beslissen dat je niet voor Stamhoofd gaat betalen.

Was er vorig jaar niet al een prijswijziging?

Dat klopt, maar die prijswijziging gold enkel voor verenigingen die na augustus 2024 aansloten. Dit is dus wel echt de eerste keer dat we prijzen wijzigen voor bestaande aansluitingen.

Mijn pakket loopt net af, kan ik het niet nog één keer verlengen

Om het eerlijk en transparant te houden voor iedereen, passen we het nieuwe model toe op alle verlengingen.

Mijn pakket is nog geldig tot XX-XX-XXXX, moet ik daarvoor ook al iets betalen?

Nee, gedurende de volledige periode van je bestaande pakketten, zal je niets extra moeten betalen.

We werken momenteel op factuur, omdat we niet via Bancontact kunnen betalen, hoe zullen we de servicekosten moeten betalen?

Voor organisaties die op factuur werken zal het ook mogelijk blijven om achteraf op factuur te betalen. Je zal dan het openstaande bedrag manueel kunnen betalen via overschrijving, creditcard of Bancontact.

Als je Stripe gebruikt voor online betalingen, is dat echter niet nodig en zal het bedrag automatisch ingehouden worden. De factuur daarvan ontvang je elke maand.

Kan ik de kosten doorrekenen?

Ja, dat kan als je dat wilt. Hiervoor kan je administratiekosten instellen bij de betaalinstellingen in Stamhoofd.